London baby! Del 2

Sådär, nu tänkte jag att jag skulle fortsätta berätta om vår Londonresa. Det blir lite långt mellan inläggen här såhär under sommaren, men jag föredrar att njuta av värmen och av att kunna umgås med min man så mycket som möjligt nu när han har sommarlov. Det kommer förmodligen bättras när hösten närmar sig!

Men iallafall. London. Senaste inlägget (som ni hittar här) avslutades med måndagens avslut och mitt lyriska tjatande om hur bra Wicked var.

På tisdagen var det dags för mer sightseeing. Vi började dagen med frukost och sen ännu en promenad. Denna gång genom Kensington Gardens (med en avstickare till Royal Albert Hall) och Hyde Park. Jag hade kunnat gå i timmar i de fina parkerna och trädgårdarna. Det är så avslappnande.

Söta - men dyra! - stolar i Hyde Park

Narniafeelings!

Slutligen landade vi vid Buckinham Palace för vaktbytet. Det var sjukt mycket människor där, och poliserna som försökte hålla folkmassan från vägarna hade ett jäkla jobb! Jag var dock inte särskilt imponerad och hade i efterhand nog skippat vaktbytet och bara tittat förbi för att se stället överlag.

Efter vaktbytet och skingrandet av folkmassan så började vi promenera igen. Vi var ännu en gång i en park, denna gång St. James's Park som vi tog oss igenom för att gå till tunnelbanestationen som ligger i närheten.

Vi tog därifrån tuben till stationen Tower Hill, där vi hittade Towern. Vi gick omkring utanför och tittade, men vi hade inte tid att gå in och gå en guidning, det får vänta till någon annan gång. Byggnaden är sjukt häftig, och det byggnaden har använts till både fängelse, borg och kungligt palats, och det har använts till både avrättningar och tortyr. Så jag är definitivt taggad på att gå guidningen nästa gång!

När vi tittat klart så tog vi en glasspaus i värmen innan vi styrde stegen mot Tower Bridge. Så sjukt häftig! Jag var helt amazed och gick och glodde som den Ture Turist jag verkligen var!

Vi promenerade sedan längst med Themsen där vi stötte på en amfiteater där de visade Wimbledon och hade byggt upp ett par barer med dansgolv och satt ut en massa solstolar och spelade musik. Så grymt mysigt och vi stannade här en bra stund för att vila fötterna och njuta av det fina vädret innan vi fortsatte vidare till London Bridge. Idag är egentligen bron inget att se, men jag ville ändå se den på grund av all historia det finns. Detta är en plats där de tror det funnits en bro allt sedan romarnas invadering av området år 43. Broar här har det funnits flera av dock. Minst tre i romarnas regi, men även senare har det funnits flera. Vikingarna sägs ha rivit ner en bro 1014 (har ni någongång hört ramsan London bridge is falling down...? Härifrån kommer den) och nästa bro började sedan byggas på 1100 - talet.  Denna bro var full av byggnader (när det var som flest fanns det cirka 200 byggnader på den ca 270 meter långa och 8 meter breda bro!) något som ledde till en väldig massa dödsfall när bränder bröt ut, och det var också vid denna bro som huvud av förrädare sattes på pålar. Även när denna bro revs så byggdes det nya, och den som står idag stod klar 1973 och är galet tråkig. Jag tycker de borde gjort en bro med så mycket historia lite häftig, men i verkligheten är det som att titta på vilken annan bro som helst.

När vi var klara med London Bridge så tog vi oss ännu en gång till tuben och begav oss till Harrods. Herregud, då om någon gång önskade jag att jag var rik! Fantastiska kläder och saker till ännu mer fantastiska priser! Jag var i himmelen och helvetet på en och samma gång! Vilken affär! Vi hann inte gå på alla våningarna och missade tyvärr matavdelningen som vi senare hört mycket gott om (pun intended), men jag hann bli deppig nog över min fattigdom på den tid vi var där, haha! Iallafall så begav vi oss sedan tillbaka till hotellet för att vila en stund innan det var dags att ge sig iväg igen. Denna kväll stod musikal på schemat ännu en gång, och vi började med att ta tunnelbanan till Tottenham Court Road och därifrån promenerade vi till ett ställe som heter Flat Iron där vi åt middag. Jag säger bara att är ni i närheten av Denmark Street (vilket ni är om ni är och shoppar på Oxford Street) så får ni absolut inte missa detta guldkorn. Härlig personal, soft stämning och fantastisk mat och dryck! Vi var verkligen galet nöjda och så glada att Tripadviser kunde tipsa oss om detta ställe!

Efter vår goda måltid så var det dags för Guys and Dolls. Jag var som sagt astaggad eftersom Rebel Wilson skulle vara med, men i övrigt var jag lite rädd att vi skulle bli besvikna efter att ha sett Wicked dagen innan. Men nej! Såå galet bra även denna dag! Jag skrattade så jag fick tårar i ögonen, och vi hade så galet bra platser (fjärde raden!!) att Rebel Wilson var typ fem meter ifrån mig!! FEM METER! Det är inte alla som kan säga det minsann! (Ja, jag är lite starstruck!) Men det var såklart inte bara hon som var bra. Alla skådespelare var riktigt talangfulla och vi var inte ett dugg besvikna när det var slut (förutom på det faktum att det faktiskt var slut!). Denna musikal är definitivt också ett måste! Humorn är på topp och när skådespelaren som spelar Nicely Nicely Johnson (Gavin Spokes) stämmer upp i Sitt down, you're rocking the boat så gungade hela stället. Fantastiskt!

När vi lyckats slita oss från teatern tog vi snabbt tuben hem och jag somnade nästintill innan huvudet nuddade kudden. Allt gående och alla upplevleser gjorde mig galet trött.

Men nästa morgon var det dags igen. Det var vår sista hela dag i London och vi tänkte utnyttja den till max. Vi började dagen med frukost (vid denna tiden var vi ganska trötta på den enformiga frukostbuffén) och sedan tog vi oss till Portobello Road i Nothing Hill. Vi promenerade Portobello Road ner och jag hittade Hummingbirds Bakery, ett bageri vars bakbok jag har hemma, och jag var självklart tvungen att gå in och testa på deras cupcakes. Vi köpte med oss en red velvet cupcake och en black bottom cupcake att ha till fika vid ett bra tillfälle. Men först - titta i små affärer och på finfina hus! Jag vill också ha ett hus målat i en fin färg! Lavendel eller limegrönt kanske?

Vi tog härifrån bussen till vårt hotell och tog oss sedan till Marble Arch och Speakers Corner och gick runt lite i Hyde Park innan vi satte oss i solstolarna för att njuta av våra cupcakes. De var galet goda och jag kommer definitivt baka black bottom hemma också (hade bara bakat red velvet innan, och den smakade precis likadant). Lite tråkigt var här att vi inte visste att det kostade att använda solstolarna, så vi fick betala dyra pengar (okej, kostade typ ett eller två pund per stol per timme kanske, men ändå) och kände oss lite tvingade att sitta kvar en stund då när vi väl betalt för dem, haha! Men snart var vi ändå iväg igen och då var det dags för shopping ännu en gång. Vi tog ännu en vända på Primark och sedan letade vi upp en affär som heter Long Tall Sally, en butik som har kläde för oss lite längre tjejer/kvinnor. Jag hittade litegrann där, men tyckte det var dyrt, så köpte inte jättemycket (varför ska det alltid kosta mer att vara lång? - det är alltid likadant när jag shoppar!) och sedan fastnade vi där och pratade väldigt länge med ett butiksbiträde som var svenska. När vi väl kom därifrån så gick vi ännu en vända till TK Maxx innan vi tog oss tillbaka till hotellet för att droppa shoppingpåsarna och byta om inför kvällen.

Nästa stop var sedan Trafalgar Square där vi övade panoramafotografering, haha! Sedan var det dags att gå vidare. Vi ville hitta en pub som visade fotbollen där vi kunde äta middag, därför gick vi sedan till Covent Garden där vi letade med ljus och lykta efter vad vi ville ha. Vi hade ett "backup" ställe som vi gått förbi tidigare, och vi arbetade oss långsamt mot det. Vi hade sett att de hade storbildsskärm och vi hoppades på att det låg lite för off för att det skulle vara fullt. Vi hittade inget på vägen utan testade backup-stället. Tji fick vi. Det var galet mycket folk, och vid de enda borden som möjligtvis kunde vara lediga var tvn utom synhåll. Och att äta där för stämningen var ingen höjdare när vi inte kunde se tvn. Så vi gick vidare och hamnade tillslut på Maxwells, ännu ett ställe jag absolut kan rekommendera. Deras dessertshakes såg giftiga ut!

Slutligen tog vi oss till Piccadilly Circus för att se det i all sin prakt när skymningen lagt sig. Det är helt sjuk vilken skillnad det är att se stället på dagtid kontra att se det på kvällen. Detta var kvällens sista stopp, den sista kvällen vi hade i London. Efter detta väntade hotellet för packning och sömn inför kommande morgons hemresa.

Morgonen därpå började tidigt med frukost, sista minuten packning och slutligen utcheckning. Vi tog oss sedan en lång promenad i parken för att slutligen hamna vid Marbel Arch där bussen till Luton skulle gå. Vi spenderade lite tid med att bara sitta och njuta i gräset innan det var dags att gå till bussen.

Vi tog sedan bussen till Luton där vi käkade lunch innan det var dags att boarda. Det blev såklart en massa förseningar, jag var galet flygrädd och satt mest och grät, vi fick byta platser till nödutgångarna för mer benutrymme (YAY!) och vi kom slutligen iväg från Luton och upp i luften. Resan gick bra och trots att jag var rädd så försökte jag fokusera på att läsa för att tänka på annat än rädslan. Resan kändes bra mycket kortare än ditresan och när vi väl landade tog jag ett lättat andetag och insåg att det faktiskt gått bra även denna resa.

Vi tog oss ut från flygplatsen och tog tåget till Hyllie där vi blev hämtade av svärmor. Vi åkte hem om till mina föräldrar för att se till katterna (mina föräldrar reste till Finland tidigare och jag var tvungen att komma in om och kela och ge mat) och sedan åkte vi hem till mina svärföräldrar för middag. Vi var galet trötta efter en lång dag så när vi ätit tackade vi för oss och körde och hämtade katterna innan vi körde hem och kunde kasta oss i soffan och försöka smälta allt vi varit med om de senaste dagarna!

Så vad tycker ni? Har vi missat något essentiellt i London? Något vi inte får missa nästa gång kanske?
Allmänt, Bilder, Födelsedagar, Resa, Stunder | London 2016 | | Kommentera |

40 innan 30 - uppdatering

Okej, för cirka tre månader sen så skrev jag detta inlägg. Eftersom jag idag fyller hela 30 år (!!!) så tänkte jag se om det faktiskt finns något mer jag lyckats pricka av.

Fet text betyder att jag har gjort det, kursiv text är om jag inte vet om det räknas, understruken text innebär att jag inte gjort det och genomstruken text innebär att jag aldrig kommer att göra det. De som var avklarade redan förra gången jag skrev har ingen beskrivning här. Det får ni läsa i det förra inlägget.

Spring ett marathon

Res någonstans exotiskt

Gå på en musikfestival

Bada naken (i hav eller sjö)

Laga en massa mat och bjud vänner på middag

Provkör din drömbil

Uppträd på en karaoke bar

Festa hela natten

Se ett meteorregn

Hoppa bungee jump eller fallskärm

Ha en enorm födelsedagsfest

Bestig ett berg

Lär dig blanda drinkar

Dyk eller snorkla på något häftigt ställe

Res någonstans ensam

Lär dig ett nytt språk

Sov en natt under stjärnorna

Få en överraskningsfödelsedagsfest

Lyxa till det med en dyr handväska eller ett par dyra drömskor (eller annat valfritt plagg)

Sök ditt drömjobb

Gör en roadtrip från ena sidan av landet till andra (valfritt land)

Gå på ett stort sportevent

Gå vilse i ett främmande land

Lägg ner all teknik (telefon, dator, ipad) under en hel dag - eller en hel vecka

Gå på universitetet

Avlossa ett skjutvapen

Skriv en bok

Lär dig något totalt onödigt

Besök ett främmande land
Detta hade jag redan gjort sedan innan, men jag har sedan det förra inlägget skrevs också varit i England, en överraskningsresa jag fick av min fina man!

Gå på en konsert (pluspoäng om det är favoritbandet/artisten)

Stanna uppe en hel natt

Bli förälskad

Köp ett hem

Åk till New York över nyår

Släktforska

Skaffa en tatuering

Läs en klassiker

Se en klassisk film
Yes, äntligen något jag lyckats lägga till på min lista! När jag och Fredrik var i London så såg vi musikalen Wicked. Den handlar om den gröna häxan i Trollkarlen från Oz, och när jag kom hem var jag ju självklart tvungen att se filmen. Så för någon vecka sedan så kunde jag checka av denna punkt! Så skönt att något går framåt på denna lista!

Skapa en familjetradition
Detta har jag inte gjort än, men jag har satt några hjul i rullning och hoppas på att få komma igång ordentligt nästa år. Men avklarat är det inte.

Förlåt någon

Okej, detta var patetiskt! Inte allt särskilt många jag lyckats fixa till på dessa tre månaderna. Jag får bli bättre till nästa år. Nu får jag snart sätta mig och knåpa på en lista på saker jag ska göra innan jag fyller 31. Nu kommer jag dessutom istället ta saker jag inte gjort innan, utan nya saker jag vill göra under året. Så ge mig gärna förslag! Vad tycker ni jag ska uppleva under mitt kommande år? Kanske får några punkter från denna lista följa med?
Allmänt, Födelsedagar | | Kommentera |

London baby! Del 1

Tänkte jag skulle skriva lite om vår London resa, och framförallt dela med mig av lite bilder. Tror dock jag får dela upp det i flera inlägg eftersom vi gjort massor!

Ni har nog redan sett här att vår resa började förra lördagen, genom att Fredrik överraskade mig på morgonen med en resa samma dag! Panikpackning och nojja, men klockan två på natten mellan lördag och söndag landade vi på Luton Airport. Vi tog oss till hotellet och kastade oss i säng, helt slut båda två av den långa dagen.

Söndagen började med en fantastisk frukostbuffé (vi hade väntat oss galet kass mat hela tiden i London, haha!) och sen tog vi oss till tåget som skulle ta oss till London. Ca 45 minuter senare var vi framme. Vi började med att promenera över gatan till King's Cross Station för att se Platform 9 3/4 och gå i Harry Potter shopen. Galet mycket folk, de stod i kö hur länge som helst för att fotas, så mycket tid hade jag verkligen inte lust att lägga på en bild, så stort fan är jag inte, haha!

Här köade folk galet länge för att fotas!

När vi trängts klart i shopen så påbörjade vi vår långa (!) promenad genom London. Från King's Cross Station till vårt hotell på Queensborough Terrace i Bayswater. Det var strax över 7 km det hållet vi gick, men det kändes som 5 mil! Det var väl både på grund av att allt var nytt, det var mycket folk, vi hade packningen med oss och för att vi inte gick den närmsta vägen utan lite på känsla och lite efter kartan. Det tog oss 1 1/2 timme att ta oss till hotellet, och när vi checkat in så kastade vi oss i sängen och sov! Så välbehövligt!

Efter vår stärkande powernap så gav vi oss ut på de Londoniska gatorna för att utforska staden. Och oj, vad vi gick igen! Vi gick från hotellet vid fyra och var tillbaka vid halv elva, och nästan hela tiden gick vi! Vi fick se en massa sevärdheter dock!

M&M Store

Röda bussar

Big Ben (som förövrigt egentligen heter Elizabeth Tower, Big Ben är den största slagklockan inuti), röd Londonbuss och röd telefonkiosk, allt på samma bild.

Big Ben & London Eye

Westminster Abbey

London Eye

När man ser det lidegrann såhär från ovan...

Sevärdheterna vi hann checka av var bland annat, Big Ben, Westminster Abbey, London Eye, Picadilly, Victoria Tower Gardens och en massa annat på vägen! Häftigast för dagen var nog faktiskt utsikten från toppen av London Eye. Riktigt värt att åka upp där! Ska ni göra det så spara tid och kosta på er de extra punden det kostar att ta snabbkön. Jag hade blivit galen av att stå i kön och vänta!

Efter många timmars promenad var vi galet hungriga och bestämde oss för att testa Fish and Chips på en pub, samtidigt som vi kollade fotbollen. Riktigt skönt att vila fötterna då kan jag tala om!

Dinner time!

När vi ätit och sett klart fotbollen så tog vi oss tillbaka till hotellet för att få sova! Och där var vår söndag över!

Morgonen efter vaknade vi i hyfsat god tid och tog oss ner för frukost. Inte riktigt samma utbud som på förra hotellet direkt (men två stora skålar oliver fanns det. Hur de har prioriterat där kan jag inte riktigt förstå!), men vi fick mat iallafall, och efter vad jag hört om andra ställen i London så var det ändå väldigt bra.

Måndagen var en shoppingdag för oss hade vi bestämt. Men först av allt köpte vi Oyster cards (för att kunna åka lokaltraffiken - så nöjd att vi köpte dessa!) och sen åkte vi till Leicester Square och TKTS för att köpa biljetter till musikaler. I tunnelbanan såg jag en reklamskylt som visade att Rebel Wilson (I LOVE HER!!) skulle göra ett gästspel under åtta veckor i rollen som Adelaide i Guys & Dolls. Och detta var under tiden vi var där! Så jag sa direkt att jag ville se den.

Jag seriöst älskar Rebel Wilson!!

I kön sen bestämde vi oss för att också se musikalen Wicked, en typ bakgrundsstory till Trollkarlen från Oz (som jag tyvärr inte sett än!). Den låg bra till på topplistan, så vi kände att det var ett säkert kort. Jag var lite orolig att biljetterna skulle vara slut, men inte då. Vi fick biljetter samma kväll till Wicked på rad 12 eller 17 (?) (vi valde då de näst dyraste biljetterna), och till nästföljande dag till Guys & Dolls på rad 4!! Jag var happy, happy, happy!!

Tickets!

När vi köpt biljetterna så tog vi oss för att shoppa. TK Maxx, Primark (galet mycket folk!!!), Topshop, New Look och så vidare. Jag hittade tyvärr inte jättemycket, men Fredrik handlade en del (haha!). Och litegrann hittade även jag såklart. Någon kjol, någon topp och lite smått och gott. Vi hann också med lite fika i shoppandet. När vi sen var klara tog vi oss tillbaka till hotellet för dusch och ombyte innan vi gav oss iväg igen. Vi tog en snabb pizza på en restaurang precis vid Apollo Victoria Theatre innan det var dags för Wicked.

Herregud säger jag bara! Jag hade höga förhoppningar på musikalen, men de överträffades många gånger om! Så sjukt bra det var! Skådespelarna var fantastiska, och vilka röster! Jag försvann verkligen in i historien och skrattade och grät som en galning. Det var underbart, fantastiskt! Det enda jag önskade senare var att vi tagit de dyraste biljetterna istället, de var inte så mycket dyrare och vi hade kommit ännu närmre då, vilket jag gillat. Men nu vet vi det till nästa gång. Så fort den var slut så kunde vi inte göra annat än titta på varandra, vi var båda helt lyriska. Jag hade tveklöst kunnat se den igen och igen och igen utan stopp! Dock var jag lite ledsen eftersom jag tänkte att Guys & Dolls aldrig skulle kunna vara lika bra och vi hade sett den bästa först. Men det var ju inget vi kunde veta på förhand.

När vi tagit oss ut från teatern (jag hade galet svårt att slita mig därifrån) så tog vi oss tillbaka till hotellet och ännu en dag var till ända.

Nu tänker jag avsluta här och fortsätter igen en annan dag. Men det jag absolut vill säga innan jag avslutar är att; är ni i London så gå på musikal! Och inte bara det, gå och se Wicked! Vare sig ni sett Trollkarlen från Oz eller inte. Den var så galet bra att jag till och med just nu sitter och lyssnar på musiken från den! Emma Hatton som för tillfället spelar Elphaba är en fantastisk sångerska och hennes version av Defying gravity gav mig gåshud flera gånger om. Bara gör det! Hinner ni passa på innan hon slutar i september, så passa på! Till och med Fredrik, som inte är mycket för teater eller liknande (framförallt för han förmodligen inte sett så mycket tidigare) tyckte den var sjukt bra, vilket säger en hel del.