Mostar

Idag gjorde vi en dagsutflykt till staden Mostar som ligger i Bosnien & Hercegovina. Dagen började tidigt med packning, fix och frukost. Vi blev upphämtade på hotellet klockan 9.30 ungefär och satte oss på bussen tillrätta för en lång tur. Strax efter halv tio körde vi in i den första delen av gränskontrollen och där väntade vi sedan i ungefär en timme innan vi fick köra vidare in i Bos & Herc. Då stängdes också våra telefoner av eftersom landet inte är ett EU land och vi därför inte har fria samtal/sms och surf där. När vi kört i ungefär 45 minuter så stannade vi till vid en bensinstation, där det även fanns restaurang och affär, för en snabb bensträckare. Runt 20 över 12 var det dags att fortsätta mot Mostar, där vi ankom klockan 13.00. Vi gick direkt på en guidad tur.

Mostar har en väldigt intressant historia bakom sig. Namnet i sig betyder ungefär brons väktare och det syftar till de torn som vakar över stadens kända bro. Bron, som går över floden Neretva, heter Stari Most (betyder Gamla Bron) och den invigdes ursprungligen år 1566. En liten rolig anekdot om denna bro är att legender säger att arkitekten som ritade den aldrig fick se den färdigställd. Detta berodde på att han var orolig för att den inte skulle hålla utan rasa. Han delade med sig av sina farhågor till byborna, vilka då sa att om den inte höll så skulle de hugga huvudet av honom. Han blev såklart ganska nojig (tydligen hade han inte så stor tilltro till sin egen skapelse) och flydde landet. Bron höll dock och staden växte på båda sidor om bron. När kriget bröt ut efter Bosnien & Hercegovinas självständighetsförklaring år 1992 blev staden belägrad av den serbiska styrkor. De serbiska styrkorna förstörde många byggnader och nästan alla moskéer och en katolsk kyrka blev totalförstörda. Även broarna, däribland Stari Most, blev förstörda i de strider som utbröt när den bosnisk-kroatiska arméer slog tillbaka mot serberna. Senare började bosniaker och kroater slåss även mot varandra. Den kroat-bosniska konflikten tog slut 1994 och bosnienkriget året efter. Då fanns det inte många serber kvar i Mostar. Innan kriget hade ungefär 20% av invånarna varit serber, men efter mycket förföljning och efter att den enda serbis ortodoxa katedralen brännts ner så var det inte många serber som återvände till staden. Istället delades staden upp i två delar. Det var den bosniska delen, som var muslimer, och den kroatiska delen, som var katoliker. Bron Stari Most byggdes upp igen så nära orginalet som möjligt, och den återinvigdes 2004.
(OBS! Detta är så jag uppfattat det efter att ha lyssnat på guiden och läst på internet. Dock är det väldigt krångligt och jag är väldigt trött, så självklart finns det en risk för att något jag skrivit är helt galet!)

Vi började i den Kroatiska delen av staden, där vi parkerade och tittade lite snabbt på ett extremt högt klocktorn på en kyrka. Vi promenerade en bit innan vi kom till en liten moské. Det var en moské som framförallt användes för turister, så vi fick gå in och titta i den. Det var en av få moskéer som fått stå kvar genom kriget och den hade funnits väldigt länge. När den var i bruk så var det framförallt läderarbetarna, som jobbade precis brevid, som använde den. Detta för att de luktade väldigt speciellt efter att ha jobbat, och då fick de en egen moské för att inte störa övriga besökare.

Inne i moskén

Sen promenerade vi över bron och hamnade i den gamla staden. Det var fullt med galet hala kullersten och överallt fanns det små butiker som sålde typ allt. Vi gick igenom den delen och kom sedan till ett hus som var väldigt gammalt. Det var en rik muslimsk familj som bott där innan, och det var väldigt spännande att se hur de bodde. Det fanns två innergårdar med höga murar, en där gäster togs emot innan de fick komma in i huset, och en där kvinnorna kunde gå klädda som de ville utan att någon såg dem, något de inte kunde i övriga delar av staden. Det fanns en övervåning, som var sommarbostaden, och en undervåning som var vinterbostaden. Det fanns också ett separat hus för matlagning och dylikt, detta för att om det skulle börja brinna så skulle inte allt förstöras. Vi var uppe på övervåningen och tittade och fick intressanta historier berättade. Bland annat denna: de hade två kaminer i ett "vardagsrum" på övervåningen. På dessa hade de kaffe. Men bara en av kaminerna var tända och endas familjen visste vilken som var vilket. Detta resulterade i att det fanns en kanna med varmt och en kanna med kallt kaffe. När det sen kom gäster så gav värden kaffe till gästen utifrån hur välkommen denna var. Om det var en välkommen gäst så fick den varmt kaffe eftersom det tar lång tid att dricka. Var det en ovälkommen gäst så fick den kallt så att den snart skulle gå.

På innersta innergården fanns denna fontän

Utsikt över inre innergården

Utsikt från "sommarvardagsrummet"

Närmst och längst bort syns de kaminer som kaffet hölls varmt eller kallt på

Efter intressanta historier och guidning så var det sen dags för oss att gå vidare själva. Vi promenerade långsamt tillbaka och på vägen satte vi oss på en restaurang och åt.

Vår "lilla" grillplatta för två. Den hade räckt till fyra personer! Och den var galet billig!

Vi lyckades få en galet bra utsikt över Stari Most, och vi fick till och med se en person hoppa där ifrån och ner i vattnet. Detta var tidigare en form av mandomsprov, men idag går det tävlingar i att hoppa ifrån bron, och vissa, som den som hoppade idag, gör det för att tjäna pengar. Alltså, turister och andra betalar honom för att han ska göra hoppet. Och det är inget litet hopp kan jag säga! Där den är som högst (och det är där de hoppar) så är den ungefär 24 meter över vattenytan (ge och ta några meter vid olika höga vattenstånd).

Utsikt över bron från restaurangen

Efter maten fortsatte vi promenera och titta i affärer. Vi köpte en liten kaffeservis i koppar (tydligen är Mostar kända för sitt kopparhantverk) och en "alladinlampa" även den i koppar. Sedan var det dags att bege sig tillbaka till bussen och kvart över fyra lämnade vi Mostar och körde tillbaka mot Kroatien.

Kulhål i väggarna efter kriget

I gamla staden i Mostar

Utsikt från Stari Most

Denna gång gick passkontrollen mycket smidigare, och på vägen hem stannade vi vid Bacina sjöarna för att fotografera och sträcka på benen. Bacina sjöarna är sju sjöar, var av sex hänger ihop, som tillsammans täcker en yta på nästan 140 hektar och de ligger väldigt vackert med berg runtomkring. Sjöarna innehåller sötvatten, men då de sitter samman med havet så innehåller de ofta bräckt vatten (blandning av salt- och sötvatten). Det var vackert att se ut över, men vi var ganska trötta och snart satt vi i bussen igen och var på väg hemåt.

Vid Bacina sjöarna

Runt 18.30 var vi tillbaka på hotellet och var galet trötta. Vi spelade lite kort innan vi gick ner på solterassen och träffade det par vi hängde med igår, och där satt vi alla och pratade och tog några drinkar innan vi blev helt för trötta (vilket vi är nu). Fredrik har redan somnat, men jag försöker hålla mig vaken för att få upp detta inlägg ikväll.
Vi har iallafall haft en fantastiskt bra dag och kan absolut rekommendera en trip till Mostar. Vi hade gärna stannat längre och utforskat mer av staden.

Bilderna ni får hålla tillgodo med idag är Fredriks mobilbilder. Jag orkar inte lägga in från kameran och fixa med det, men förhoppningsvis ska de också komma upp så snart som möjligt!
Men nu är det en dusch och sängen som väntar. Det har tagit helt för lång tid att skriva detta inlägg!

Godnatt fina ni, jag hoppas att ni haft en riktigt bra dag!