Kroatien dag 1, 2 & 3

Nu är vi äntligen i Kroatien på bröllopsresa - så härligt! Jag tänkte att jag skulle försöka dela med mig av dagarna här och börjar från början med fredagen.

Fredagen var en riktig resdag. Dagen började tidigt med sista packningen och sen åt jag frukost och packade ihop katternas grejer innan vi packade bilen och körde hemifrån. Vi var hos mina föräldrar strax efter elva och där lämnade vi av katterna innan mamma körde oss till stationen.

I våra fina Mr & Mrs tröjor

Vi var på plats på Hyllie station och tog tåget 12.01 mot Kastrup. Väl där checkade vi in (jag var lite orolig för övervikt, men vi klarade oss) och jag hällde i mig min sista cider (hata flygrädsla!!) innan vi gick igenom säkerhetskontrollen. På flygplatsen passade vi på att äta lunch på O'Learys innan vi gick till gaten där vi sen tog buss till planet och sen fick vi slutligen borda planet (vi åkte med svenska fotbollslandslagets flygplan tydligen, synd jag inte är fotbollsintresserad ,haha).

Fotbollslandslagets plan

Sen väntade dagens värsta, själva flygningen! Dock gick allt bra och jag kunde till och med sova lite på planet.

Första glimten av Kroatien

Runt klockan sex landade i Split vi och då väntade buss till flygplatsen och bagagebanden för att hämta våra väskor. Sen ut i den kroatiska värmen (31° och strålande sol!) och upp på ännu en buss som skulle ta oss till vårt hotell Sensimar Markaskar och Igrane. Denna busstur tog cirka två timmar, och inte förens ungefär klockan åtta var vi framme på hotellet där vi fick rumsnycklar och äntligen kunde lasta in allt bagage i vårt rum. Vi tog oss ganska omgående ut i byn för att hitta någonstans att äta och bestämde oss för restaurangen Mandora där vi tog en fishplate för två. Riktigt mumsig mat, men det tog ett tag att få den. Men vad gör det när fisken är så färsk att den nästan hoppar upp på tallriken själv?

Y-fucking-UM!!!

När vi ätit oss mätta gick vi till en liten affär och köpte dricka och godis innan vi var tillbaka på hotellet vid tio. Då väntade uppackning och dusch innan vi startade kroatiska mästerskapen i dubbelpatiens. Gissa vem som vann första dagen (med 16!! kort kvar)? Japp, såklart jag. Egentligen vann Fredrik första matchen, men han fuskade (ovetandes hävdar han) och blev diskad.

Kroatiska mästerskapen har börjat!

Sen var vi helt slut och sov gott större delen av natten. Det som störde var att Fredrik stördes av AC:n och sänkte den, vilket såklart ledde till att det blev för varmt i rummet. Svårt att sova då kan jag lova!

Lördag;
Efter en rätt varm natt med låg ac så vaknade jag "tidigt" (typ strax efter sju) och låg och drog mig i sängen till kvart i åtta. Då var det bara att klä på sig innan vi tog oss ner till frukosten. Och herregud vilken frukost!!! Jag hade kunnat gå där hela dagen och bara äta!! Det fanns verkligen allt att äta och lite till.

Mimosa till frukost är semester!

När vi tagit två omgångar och inte kunde äta en bit till gick vi till rummet och fixade oss inför välkomstmötet (typiskt chartergrej!) som började klockan nio. Sen upp igen på rummet för att hämta badgrejer och rätt ner till poolen. Där låg vi och chillade hela dagen med endast ett avbrott som var för vattengympan.

Min fina make!

När vi kände oss färdiga med poolen gick vi upp på rummet för att byta om till träningskläder och sedan gick vi ut igen för att vara med på två träningspass - Tabata Mix och Body Balance. Det gjorde oss gott och vi var båda trötta i kroppen efteråt. Vi tog oss ett snabbt dopp i havet innan vi gick upp för att göra oss i ordning och gå ut och äta. Denna dag hamnade vi på en restaurang som heter More där jag åt en fantastisk måltid bestående av musslor och vi drack god inhemsk öl.

Jag var väldigt nöjd med mina musslor, och Fredrik med sin kötttallrik

Tyvärr tog värmen ut sin rätt på mig och min kropp sa totalt stopp och jag blev illamående, fick svårt att andas och så vidare. Som jag ofta får när jag dricker och äter för dåligt och det är varmt. Så mitt under middagen fick jag bege mig upp på hotellet för att hälla i mig en flaska Resorb innan jag kunde gå ner och avsluta måltiden. Vi hade egentligen tänkt handla igen (ja, vi åt upp allt direkt!) men jag orkade verkligen inte så vi gick upp och tog ett par vändor dubbelpatiens innan jag däckade. Denna natt blev lite bättre även om det var lite för varmt för att jag skulle kunna sova helt bra.

Idag, söndag, har vi igen spenderat stora delar av dagen vid poolen. Vi började dagen med att vakna ganska tidigt (jag vaknade när Fredrik kom hem efter sin löprunda) men jag låg och drog mig så länge jag kunde. Jag sover gärna lite extra länge när jag är på semester! Men när jag väl kom upp var jag galet hungrig och glad att det var frukostdags.

Utsikten vid frukosten

Älska frukost!

Vi åt som vanligt en massa (frukostbuffén är verkligen galet god här) och när vi var mätta gick vi upp och hämtade badgrejerna. Poolen väntade. Vi har varit sjukt duktiga och legat i skuggan båda dagarna för att inte bränna oss, och jag kan stolt säga att det har varit en bra strategi! Jag har inte bränt mig ett dugg här nere, något jag alltid gör annars! Dessutom har Fredrik hjälpt mig komma ihåg att dricka och äta mer under dagen, det var jag väldigt glad för då min kväll hade kunnat bli dålig igen annars. Men idag åt jag faktiskt lunch och drack en hel del vatten (även om det smakar liiiite funkey här). Vid halv fyra var det dags för vattengympa och sen gick vi upp på rummet där jag gick och la mig och sov ett par timmar medan Fredrik gick på ett Yoga pass. Jag blir så sjukt trött av värmen! Vid halv åtta vaknade jag och då fixade jag snabbt till mig innan det var dags att gå iväg och äta middag. Dagens blev tonfiskstek för mig. Goosh vad gott! Kommer inte ihåg vad restaurangen hette, men den låg iallafall, precis som de två tidigare, precis vid kajen, och deras tonfiskstek var sjukt god!

Iallafall, när vi ätit så gick vi och tog en glass och sen handlade vi en massa vatten, annan dryck, godis och kakor för att ha på hotellet på kvällarna och när mitt blodsocker blir lågt. Sen var det dags för Game Night här på hotellet. Det spelades upp en massa ljud och man skulle gissa vad de var typ. Vi missade de första åtta ljuden så vi hade inte en chans att vinna, men tyckte ändå vi gjorde väldigt bra ifrån oss och det var jätteskönt att sitta ute i det härliga vädret och bara njuta. När spelet var över gick vi upp på rummet, och här har vi tittat på Big Bang Theory och ska nu sova. Jag ska dock hoppa in i duschen först för att svalka av mig lite extra (jag älskar värme, men jag lider alltid lite av den, haha!).

BTW så blev vi galet glada när vi såg regnet hemma - skadeglädje är väl den enda sanna glädjen? Haha!

Utsikt från vår balkong

Hoppas ni har det fint, vilket väder ni än befinner er i!