Kroatien

(VARNING FÖR MEGALÅNGT INLÄGG!)

Det var så mycket annat som kom emellan att jag inte skrivit någonting om vår sista vecka. Men här kommer det iallafall!

Lördagen fortsatte med dåligt väder, men framåt dagen klarnade det upp och vi bestämde oss för att ändå promenera till grannbyn. Dit gick det jättebra och det var väldigt vackert, men när vi kommit en bit på vägen hem så drog regnet, blåsten och åskan igång igen och vi var väldigt blöta när vi väl kom till hotellet! Men det var ändå skönt med en promenad.

När vi kom hem så fixade vi till oss och klockan halv åtta blev vi hämtade för att åka in till Makarska. Dit var det en bussresa på ca 30 minuter. Vi började med att leta upp en restaurang, Hrpina, som fått bra betyg på Tripadvisor och hade tur att de faktiskt hade ett ledigt bord. Det kom flera efter oss som blev nekade, så det vad ett populärt ställe tydligen.

Vi beställde in biff med grönsaker och pommes till Fredrik och musslor till mig, och det var helt galet gott alltihop! Jag har ätit mycket goda musslor, men dessa var en klass för sig! Efteråt blev vi bjudna på efterrätt, chokladkaka med grädde, vilket var väldigt gott.

När vi ätit tog vi en promenad längst med hamnen och hamnade i ett marknadsområde där de sålde allt möjligt, från saker som ska vara speciellt för Kroatien (typ lavendel från Hvar), till massproducerat skit från typ Kina eller Turkiet. Vi shoppade inget, men hittade lite små söta saker. Det enda vi faktiskt handlade i Makarska var mat och vatten, haha! På vägen tillbaka mot bussen så tog Fredrik en glass som vi sen delade på i en liten park i närheten av där bussen skulle gå, och halv tolv var det dags att åka hem. Jag tyckte verkligen det var en mysig trip, men jag hade gärna stannat lite längre för att utforska staden mer!

Väl hemma packade vi vår väska inför nästkommande dag, innan vi kastade oss i säng. Dagen efter skulle börja tidigt för att vi skulle ta oss till Dubrovnik.

Söndagen började som vanligt med frukost och att göra oss i ordning. Vid nio blev vi upphämtade och satte oss i bussen som skulle ta oss till Dubrovnik. På vägen dit stannade vi i Bosnien vid en vägrestaurang och affär där vi köpte lite att äta på vägen, innan vi fortsatte tillbaka in i Kroatien.

(Lite intressant info. På vägskyltarna i Bosnien, där vi var iallafall, så har texten på serbiska som använder kyrilliskt alfabet, bilvit överstruket för att bosnier & kroater vill att serberna ska flytta därifrån. Tror det gjordes vid kriget men är kvar, men jag är inte säker på det.)

Fin utsikt i Bosnien

Vid kvart i ett ankom vi utanför Pile-ingången till gamla staden i Dubrovnik (ingången har används i en scen i Game of thrones). Vi gick in och fick en jättebra rundvandring där vi besökte ett gammalt kloster som nu var ett museum (med galet gamla böcker, såå häftigt!!), tittade på kyrkor, klocktorn, gamla regeringsbyggnader och avslutade utanför ett gammalt barnhem. Det var jättehäftigt att se allt och Dubrovnik är verkligen jättefint! När den guidade turen var över så bestämde vi oss för att gå en tur på muren, där vi bland annat såg fort Lovrjenac som är exteriören av King's Landing i Game of thrones och fort Bokar som också används i serien. Självklart såg vi också en fantastisk utsikt över Dubrovnik och havet utanför. Dock var där en hel del folk och vi en del tillfällen blev det lite väl mycket köer på de ibland smala murarna. Vi gick halva vägen runt ungefär, vilket räckte för att jag skulle bli galet varm och seg. Så efteråt gick vi ner och utforskade resten av staden. Vi var inne i en kyrka, vi tittade i affärer och på hus och så köpte vi med oss lite lösgodis att prova (galet dyrt för lösgodis!!).

Pile ingången

Här kan nog Game of Thrones fans känna sig som hemma!

Slutligen tog vi en kort titt på hamnen innan det var dags att bege sig till mötesplatsen för hemfärd. Väl där fick vi vänta lite på grund av att en olycka gjorde att bussen inte kom fram, men strax efter fyra var vi ändå på väg och lämnade Dubrovnik bakom oss. Även på vägen hem stannade vi för mat på ett kombinerat restaurang-/butikställe i Bosnien, men jag hade ätit mig mätt på godis och Fredrik tog bara en glass innan vi åkte vidare. Vi stannade ännu en gång på vägen, denna gången i Kroatien. Där var en "marknad" som hade en massa frukt, torkade chilis, lök, oljor, honung och mycket annat. Vi köpte en flaska olivolja till mina föräldrar som tack för att de passat katterna så mycket i sommar, och en liten flaska olja och en burk citronhonung till oss själva.

När alla var klara tog vi oss vidare till Igrane och vårt hotell, där vi var igen mellan strax innan halv åtta. Vi tog oss direkt ut i byn för att äta, tyvärr var vår favoritrestaurang stängd, och hamnade på en restaurang där vi åt musslor (jag, såklart!) och biff med svampsås. Vi blev bjudna på körsbärslikör (ingen hit enligt Fredrik) och till efterrätt tog vi en "Chef's surprise" vilket visade sig vara en jättegod chokladtårta. Yum! Vi skyndade oss sen tillbaka till hotellet för att vara med på frågesporten de hade där (som vi tyvärr inte vann, 6/10 rätt) och sedan satt vi kvar ett tag och njöt av kvällen innan vi spelade en runda kort i mästerskapen och sen väntade sängen.

Måndagen började med ett pass Body Balance klockan 8.30 på morgonen, innan frukosten väntade.

Vi låg sedan vid poolen hela dagen och njöt av vädret. Fredrik var med på vattengympan, men jag orkade inte. Klockan fyra gick Fredrik för att vara med på ett Tabata pass och jag var med och spelade Black Jack vid poolen. Det gick verkligen inte bra för mig, haha! Men det var kul och det är huvudsaken. När jag spelat klart gick jag till spa-avdelningen där jag bokat massage. Shit vad det behövdes! Jag tog en "deep tissue" massage som innebär att de verkligen går hårt åt musklerna, och på vissa ställen trodde jag att jag skulle gråta! Men såå skönt det var. Jag hade lätt behövt få massage väldigt mycket oftare! Någon som ställer upp??

Efter massagen låg vi vid poolen en liten stund till innan vi gick och gjorde oss i ordning. Vi hade bokat bord på Culinarium, en restaurang som tillhörde hotellet och var lite "lyxigare". Där åt vi trerätters och drack vin precis vid havet och kände oss väldigt lyxiga! Det blev dock en hyfsat tidig kväll då vi skulle upp tidigare än vanligt på tisdagen.

Tisdag;
Utflyktsdag ännu en gång. Klockan sex ringde klockan och det var bara att gå upp. Göra sig i ordning och packa och sen gå ner i lobbyn och hämta vår frukostpåse och sen sätta sig på bussen. Klockan sju lämnade vi hotellet och började färden mot Krka. Första stoppet hade vi i Sibenik där vi gick omkring i en och en halv timme och tittade på staden. Vi såg gamla kyrkor och katedraler, och en massa gamla byggnader och gränder. Vi var i en medeltida trädgård och på en gammal kyrkogård med väldigt vacker utsikt.

Klockan elva tuffade bussen vidare till Krka nationalpark. Där gick vi en slinga vid en massa vattenfall, vi badade vid vattenfallen och promenerade lite till. Det var väldigt vackert där, men galet mycket folk. Det förtog upplevelsen ganska mycket tyvärr.

Vid tre var det dags att lämna parken och bege sig hemåt. Vi stannade till på vägen vid en bukt med vacker utsikt, men i övrigt körde vi raka vägen hem, vilket innebar att vi var hemma i bra tid (typ klockan halv sex).

På kvällen gick vi ut och åt för sista gången på vår favoritrestaurang, jag åt musslor och Fredrik åt tonfiskstek. Vi fick gudomliga efterrätter och sen fick vi souvenirer av ägaren, Fredrik fick ett ölglas (som hotellstäderskorna tyvärr tog från vårt rum i tron att det tillhörde hotellet) och jag fick en snäcka. Han var så himla härlig och åker ni till Igrane rekommenderar jag er verkligen att besöka restaurang More!

Mumsiga efterrätter!

När vi ätit så gick vi bort och kollade på den vattenpolo match som spelades i hamnen. Det är helt galet vilket tryck det är på matcherna! Det var liv och rörelse, bengaler och hejarramsor. Det var bättre tryck än på många handbollsmatcher i Elitserien här hemma. Och detta var inte högstaligan så vitt jag förstod det. Det var väldigt häftigt iallafall och vi stod och tittade på en bra stund innan vi drog oss tillbaka till hotellet.

På kvällen var det pool party, men när vi tittade ner verkade det ganska dött, så vi struntade i att gå ner. Dessutom hade det varit en lång dag, så det fick bli en halvtidig kväll istället.

Onsdag;
Jag sov ut för en gångs skull denna dagen och hoppade morgonpasset av Body Balance. Fredrik gick ner och jag kom istället och mötte upp honom där innan vi åt frukost tillsammans.

Det var en galet fin dag och eftersom de tidigare dagarna varit lite sådär vädermässigt så var det fullt överallt! Alla solstolar var tagna både på stranden och vid båda poolerna. Dock var det två stolar på stranden som där låg tyg men ingen var där. Man fick inte "paxa" stolarna på hotellet så jag pratade med de i receptionen och de sa att om de varit borta mer än en timme så kunde vi ta stolarna. Vi frågade ett par vi kände som låg precis bredvid och de hade varit där i två timmar utan att se röken av de som lagt ut tyget. Så jag tog bort det, vek det och la det på stenarna brevid innan vi bredde ut oss och la oss tillrätta. Typ 30 till 60 minuter senare kommer det ett par och säger att de reserverat stolarna. De är riktigt sura, men eftersom de har varit borta länge så står jag på mig och de går därifrån för att skvallra till receptionen, som säger samma sak som jag. En timme sen är det fritt fram. Vi fick sura blickar av dem resten av resan kan jag säga, haha! Jag har inget emot att man reserverar om det finns andra lediga platser, men gör det inte det så får man följa reglerna helt enkelt.

Iallafall, vi var på stranden hela dagen, endast med avbrott för lunch, och vid tre förflyttade oss vi till poolen för att vara med på vattengympan som började halv fyra. Där träffade vi på en söt katt som blev vår kompis. Fredrik låg på marken och klappade den och jag satte mig på en solstol brevid. Då tittade han upp på mig, hoppade upp i stolen och la sig tillrätta i mitt knä, där han sedan låg och sov den närmsta timmen! Så det blev ingen vattengympa för mig. Även när jag flyttade på honom så la han sig så nära mig han kunde. Så himla söt och jag ville bara ta med honom hem!! Till slut så slet jag mig och gick och tog ett dopp i poolen. När jag kom upp så hade han hittat någon annan att gosa med, men han kom snart och la sig hos mig igen. Så vi gosade en stund till innan jag skulle vara med på shuffleboarden.

Strax innan det var dags för shuffleboard så kastade Fredrik en av våra favoritpersonal i poolen, något han hotat med i flera dagar, och jag lyckades filma det! Det var så kul och stackaren fick spela shuffleboard i blöta kläder. Tur det var varmt ute!

Iaf, efter vi spelat gick vi upp för att duscha inför middagen, och när jag tittar mig i spegeln hade jag bränt mig galet mycket! Jag hade klarat mig hela semestern, men näst sista dagen så bränner jag mig! Så klumpig!! Dessutom hade jag solfrossa så jag frös galet mycket. Så det blev så varma kläder jag hittade till middagen. När vi ätit så var det dags för ett kvällspass av yoga i solnedgången. Sååå mysigt, önskar vi hade haft det varje dag! Perfekt avslappning inför kvällen. Efteråt satt vi ute på solterassen och drack drinkar, umgicks med ett annat par och lyssnade på musik innan vi gick och la oss.
Underbart med kvällsyoga!

Fredrik tjuvtränar

Nästan proffs!

torsdagen hade de lovat dåligt väder, men det var ändå okej, moln och sol omvartannat. Vi spenderade dagen i skuggan på grund av min brända kropp, där vi spelade kort och drack drinkar. Vid ett gick vi och åt lunch och halv två träffade vi upp några gäster till och en från personalen för att gå och spela vattenpolo. Vi hade ju sett en match två dagar tidigare och det var riktigt kul att testa. En familj som också var på semester var med och sen kom två spelare i byns lag och var med de också. Det var som sagt väldigt kul men sjukt jobbigt och mycket svårare än jag trodde. Jag svalde så mycket saltvatten att jag kände mig helt uttorkad! Det var en galen match i två halvlekar och mitt lag vann till slut. Men i slutet var jag så trött att jag praktiskt taget bara låg och flöt! Det var ganska skönt att komma upp när vi väl var klara!

Då gick vi bort till hotellet igen och Fredrik var med på vattengympan och jag var på rummet och vilade, var galet trött och hade sovit dåligt på natten. Jag gjorde Fredrik sällskap vid poolen sen och vi gick och testade den andra poolen för första gången. Vi tog en snabb drink där innan jag hade tid för manikyr och pedikyr och Fredrik gick och tränade under tiden. Så skönt det var att någon bara tog hand om en och jag bara kunde luta mig tillbaka och njuta! Så härligt!!

Efter jag var klar väntade en snabb fix och sedan var det dags för galamiddag. Det var god mat som vanligt, men jag hade inte så mycket aptit när jag tänkte på att det var sista dagen! Dessutom tänkte jag på den söta kissen som vi gosat med och undrade hur det skulle gå för den. Så typiskt mig!

Efter maten satt vi i lobbyn och lyssnade på musik, drack drinkar och hängde med våra kompisar. De skulle åka tidigare än oss dagen efter så vid halv elva gick de upp på rummet. Vi satt kvar ett tag till och sen kom Louise, tjejen som höll i alla träningspass och sa hejdå till oss eftersom hon skulle åka till sitt boende. Det var nästan lite sorgligt att säga hejdå eftersom vi haft så kul med de som jobbade där! Vi satt kvar ett tag till och strax innan vi skulle gå upp kom Annik och gjorde oss sällskap. Hon jobbar också med aktiviteter och det är hon som vi spenat shuffleboard med och även vattenvolleyboll och vattenpolo. Vi har haft så kul med henne och det var så tråkigt att lämna! Hon och Louise gav oss en liten present när vi åkte och vi blev så glada! Så fina tjejer verkligen! Och så tråkigt att vi inte skulle hänga med dem om dagarna längre!

Efter massa prat och kramar så gick vi upp till rummet för att packa. Efter vi var klara så spelade vi den sista och avgörande matchen i dubbelpatiens. Det stod 14 lika och vi behövde ett avgörande. Tyvärr var det Fredrik som gick hem med segern och därmed vann de kroatiska mästerskapen. Jag har vunnit alltid annars, så det var lite tråkigt, men han har kämpat bra och förtjänade vinsten (not!). Sen var klockan ett och det var verkligen dags att sova!

06.00 ringde klockan igår (fredag) och det var bara att ta sig upp. Vi gjorde oss iordning och la ner det sista i packningen. Sen gick vi ner och skulle hämta våra frukostpåsar och så var de slut! Någon hade tagit för många tydligen! Fredrik lastade på våra väskor på bussen och jag väntade på att de skulle göra i ordning påsar till oss. Fredrik kom in och väntade med mig och plötsligt så ser vi att bussen börjar köra! Utan oss! Fredrik rusar ut och berättar vad som händer för hotellets maneger som står där. Bussen stannas och väntar och manegern kommer in och sätter fart på allt och strax därpå har vi våra påsar och kan hoppa på bussen.

Nästan två timmar senare är vi på flygplatsen och checkar in. Vi hade lite dötid på flygplatsen och det fanns verkligen inte mycket att göra, mest gå i taxfreen, och det fanns inte mycket sittplatser men väldigt mycket folk, så vi var glada när vi fick gå ombord i tid på planet.

Flygningen gick bra och vi landade på Kastrup 12.50. Där hämtade vi vårt bagage, som kom direkt - sjukt smidigt!, och sen tog vi tåget till Hyllie där mamma hämtade oss. Vi åkte hem till dem och träffade katterna (som såg ut att ha gått upp massor i vikt när vi varit borta, haha!) och hängde med mamma en stund. Vi körde bort till svärföräldrarna sen och käkade middag där och var sen inte hemma förens strax efter tio. Katterna får stanna hos mina föräldrar till imorgon eftersom vi ska iväg ikväll och träffa Emma & Marcus. De är i hans föräldrars stuga så vi ska hänga där och käka lite och sen stannar vi förmodligen över natten.

Iallafall. Vi har haft en fantastisk bröllopsresa och vi hade gärna stannat en vecka till (det var typ det första vi sa när vi tittade ut och såg vädret imorse)! Men nu är vi iallafall hemma, med en massa nya minnen och häftiga upplevelser i bagaget. Vi är bruna (eller iallafall Fredrik - jag är mer mörkvit!) efter all tid i solen och värmen och så länge det sitter kvar så tänker jag inbilla mig själv att jag fortfarande befinner mig i underbara Kroatien!

Bästa från resan: Solen, värmen, maten, folket, upplevelserna... jag kan fortsätta i all evighet!

Sämsta: De dagar det var dåligt väder. Att se många hemlösa katter och den dagen vi såg en död katt flytande i vattnet. Då mådde jag riktigt dåligt!

Har ni varit i Kroatien? Vad tyckte ni bäst om?

(Fler inlägg kommer att komma med bilder från kameran. Just nu får ni hålla tillgodo med bilder från våra mobiler. Och ursäkta alla stavfel och missar, jag denna text var så lång att den är sjukt dryg att korrekturläsa, haha!)
Allmänt, Bilder, Bröllop, Resa | Bröllopsresa 2016, Kroatien 2016 | | En kommentar |

Lördag

Hej allihopa!
Just nu sitter jag här i ett regnigt (ja, ni läste rätt!) och åskigt Kroatien och bara väntar till att det ska klarna upp. Det blåser dessutom rätt så mycket, så att vara ute är ingen hit just nu. Istället spenderar vi dagen med att spela kort, läsa och planera hur resten av restiden ska se ut.

De dagar som gått sedan jag skrev senast har varit ganska så lika. I onsdags efter att jag hade skrivit här så gick vi först ut och handlade badskor (det behövs här när vi ska bada i havet) och snorkelgrejer, sedan gick vi och käkade gott. Fredrik åt haj och jag åt bläckfisk. Väldigt gott, men sugkopparna på tentaklerna var lite speciella kan jag säga, haha! Vi tog sen en promenad längst med kajen innan vi gick tillbaka till hotellet och tog ett par drinkar innan det blev en ganska tidig kväll.

På torsdagen började vi morgonen med att köpa till all-inclusive för två dagar, innan vi åt frukost och sedan gick och la oss på stranden. Fredrik var ute och snorklade ett bra tag och brände sig liiite väl mycket på ryggen. Vi blev bortsläpade till poolen vid elva för att spela volleyboll, vilket var väldigt kul. Mitt lag vann totalen, men jag var helt värdelös! Helt för liten yta att spela på! Sen kastade vi en rugbyboll och inom laget skulle man passa 10 passningar för att få ett poäng. Först till 5 vann. Det slutade 5-0 till oss, haha! Det kändes bra att få håna Fredrik lite.

När vi spelat klart så hämtade vi våra grejer och la dem vid poolen istället där det fanns mer skugga. Vi spelade en omgång kort och gick sen iväg för lunch och åt gaaaalet mycket (såklart)!

(Ja, alla tre tallrikarna ovan var mina lunchtallrikar!)

Sen väntade mer poolhäng och ett par drinkar innan vattengympan började klockan fyra, och efter den hängde vi vid poolen med Pernilla och Martin. Klockan fem var det dags för shuffleboard och FREDRIK VANN ÖVER MIG!!! Jag blev så deppig, haha! MEN turligt nog (eller mer retsamt kanske?) så vann han bara men en poäng. En ynka poäng!

När klockan började närma sig sex så gick vi upp för att göra oss i ordning för middagen. Det var vår första middag på hotellet och det skulle dessutom vara lite "galamiddag", så de ville att alla skulle försöka klä sig i svart och vitt. Vilken tur att vi båda hade rätt färger med oss. Känslan i matsalen var lite skolmatsal emellanåt, vilket var tråkigt, men samtidigt var det så sjukt god middag att det inte gjorde något. Och sitter man ute så märker man det inte alls. Dessutom hade vi ändå väldigt trevligt med Pernilla & Martin.

När vi ätit satte vi oss på terassen med P & M. Det var deras sista kväll här, så vi satt länge och drack drinkar och njöt av värmen och hade en riktigt härlig kväll. Tyvärr går tiden fort när man har roligt och de skulle upp tidigt nästa dag för att resa hem, så vid 12 bröt vi upp och sa hejdå. Nu har vi inga kompisar kvar på hotellet! :(

Igår spenderade vi vår dag ungefär som dagen innan. Började på stranden på morgonen och strax efter lunch flyttade vi upp till poolen där vi hängde resten av dagen.

Fredriks rutin - somna i solstolen med en bok på magen!

Sen var det dags för middag, som livades upp av en magiker som gick omkring bland borden och gjorde close up magic. Riktigt kul, men jag blir så irriterad när jag inte vet hur man gör!

Jag inkasserade lite vuxenpoäng genom att dricka vin till maten! Jag, dricka vin!!

Efter maten satte vi oss på solterrasen där de visade film. Vi tog ett par drinkar och åt lite snacks, men insåg snart att vi inte gillade filmen, så istället gick vi ner på stranden och satte oss. Herregud, så fantastiskt! Det var en galen vy! Himlen var helt svart och översållad men hur många stjärnor som helst. Jag försökte ta bilder, men det var helt omöjligt att få det bra, så istället satt jag bara och njöt. Det var tyst och lugnt och vi hörde mest vågorna som slog mot strandkanten och cikadorna som sjöng. Det var så mysigt och jag fattar inte varför vi inte gjort det tidigare! När det var dags att gå in fick jag nästintill väcka Fredrik som låg och halvsov på kalkstensstranden.

Idag har vädret som sagt inte tillåtit varken strand eller pool. Det har åskat, regnat och blåst större delen av dagen och solen har inte tittat fram en minut. Vi hade funderingar på att gå till grannbyn, men risken att det ska börja regna på vägen var överhängande, därför kände vi att det kanske inte var läge. Men vi har iallafall bokat en buss till ikväll då vi tänker åka till Makarska. Det ska bli uppehåll senare, vilket vi är glada för, så vi kommer nog få en fin kväll där. Innan dess funderar jag på att kanske gå och ta en massage eller något, men jag har inte bestämt mig än. Vet inte hur länge innan jag behöver boka, så jag får nog kolla upp det. Men lite extra avslappning idag hade inte varit fel!

Bad weather!

Håller tummarna för att vädret ska bli bättre snart och att det blir fint resten av tiden vi är här!

Hoppas ni har det bra hemma i Sverige (eller var ni nu än befinner er) och att ni inte har samma väder som vi har idag!

Allmänt, Bilder, Bröllop, Just nu, Resa | Bröllopsresa 2016, Kroatien 2016 | | Kommentera |

☀️

Tittar in med en snabb hälsning från Kroatien idag! 33 grader varmt och strålande solsken, jag klagar inte!