40 innan 30

Idag är det exakt 3 månader kvar till min 30-års dag. Och för ett litet tag sedan snubblade jag över en lista med "saker att göra innan du fyller 30". Så jag tänkte jag skulle hitta en riktigt bra lista och kolla hur mycket jag klarat, och sen försöka göra resten. Så jag har letat som en galning efter den "ultimata" listan för mig. Någon ultimat lista var dock inte vad jag fann, så jag plockade godbitar från olika listor, och kom fram till min egen lista.  Fet text betyder att jag har gjort det, kursiv text är om jag inte vet om det räknas, understruken text innebär att jag inte gjort det och genomstruken text innebär att jag aldrig kommer att göra det, haha! Så nu kör vi! Här är mina 40 saker att göra innan 30.

Spring ett marathon
Jag undrar om jag någonsin kommer att klara att springa ett marathon - att det skulle hända innan 30 har jag väldigt svårt att tro. Det längsta (och enda) lopp jag någonsin sprungit är Vårruset som är hela 5 km långt, och jag var nog runt 13 år gammal.  Så länge ingen ändrat på måttsystemet så tror jag tyvärr inte att det klassas som ett marathon!

Res någonstans exotiskt
Det är svårt att veta vad som räknas som exotiskt, men eftersom detta är min lista och jag är den som bestämmer så säger jag att jag har varit någonstans exotiskt. Det jag då räknar är till viss del Bali, men framförallt Gili Trawangan, där jag och Fredrik spenderade några härliga dagar under sommaren 2012.
Solnedgång på Gili

Gå på en musikfestival
Än en gång, vad räknas som en musikfestival? Jag har ju varit på Malmöfestivalen. Men nej, jag tyker inte det räknas. När jag tänker musikfestival så tänker jag att åka iväg över ett par dagar och bara gå på massa konserter, bo i tält och bara ha det härligt. Så nej, detta har jag inte gjort!

Bada naken (i hav eller sjö)
Jag har funderat, funderat och funderat lite till, men nej, jag har minsann inte lyckats bocka av detta. Tur jag har tre månader på mig nu! Fast jag kanske ska vänta till det är liiiite varmare ute!

Laga en massa mat och bjud vänner på middag
På bröllopet bjöd vi alla på middag, men jag kan ju inte direkt påstå att jag lagade maten där. Men innan bröllopet hade vi en liten träff med alla som hade någon fom av uppgift på bröllopet, och då lagade vi en massa mat och bjöd på, så jag tycker nog det räknas. Fast får kanske ha ett riktigt dinner party innan min födelsedag för att verkligen få känna att detta är avklarat på "rätt" sätt.

Inför-bröllops-träff

Provkör din drömbil
Denna har jag gjort! Eller både ja och nej. Det var inte så att jag hade en drömbil, åkte till en bilfirma och provkörde den. Det var mer så att när vi var i USA och bilade där så hyrde vi en bil som då blev min drömbil. Åtminstone min realistiska drömbil. Någon orealistisk har jag faktiskt inte direkt.
Jag med min fina Chevrolet Suburban

Uppträd på en karaoke bar
Done! Flera gånger till och med. Men om jag bara får välja en gång att berätta om så var det på vårt farewell party när jag var på språkresa på Malta år 2000. Jag, Jennie, Malin & Rossi sjöng "When 2 Become 1" av Spice Girls. Så bra resa och vi hade så sjukt roligt.
Malin, jag, Rossi och Jennie

Festa hela natten
Oj, många gånger! Jag hade en period under 2008-2009 där jag, tillsammans med ett helt gäng vänner, festade nätterna igenom helg efter helg. Det var en sjukt rolig tid!

En del av det galna gäng jag levde loppan med

Se ett meteorregn
Jag har nog aldrig gjort detta! Jag måste verkligen kolla upp om det kommer vara något meteorregn innan jag fyller 30 och passa på då! Annars får detta flytta vidare till min "saker att göra innan jag fyller 31" lista. Ja, jag tänker skapa en sådan.

Hoppa bungee jump eller fallskärm
Nope. Aldrig. Jag vägrar! Enda chansen att jag skulle göra detta var om jag visste, med 100% säkerhet, att jag ändå skulle dö inom en vecka. Och då skulle jag förmodligen vänta till dagen innan min dödsdag, eller minuterna innan om jag kunnat!

Ha en enorm födelsedagsfest
Jag kan nog inte säga att jag haft detta. Inte en enorm. Jag tänker att enorm är när det är minst  50+ personer. Jag tror min största födesledagsfest innehöll runt 25-30 personer, så där har jag lite att jobba på.

Bestig ett berg
Ja! Detta har jag faktiskt gjort! Inte direkt Everest, men när vi var i Österrike 2014 så besteg vi en topp som hette Daniel. Det var dessutom på den toppen som Fredrik gick ner på knä och friade. Ska jag vara helt ärlig så vet i sjutton om jag hade klarat av det om det inte varit sådan fruktansvärd dimma den dagen. Jag är normalt sett lite smått höjdrädd, så jag vet inte om jag haft mod nog att klara av det om det varit en klar och fin dag.

Nyförlovade på toppen Daniel!

Lär dig blanda drinkar
Jodå, några drinkar kan jag allt blanda till. Jag skulle inte direkt kalla mig bartender, men några grundsaker kan jag nog fortfarande komma ihåg. Men jag kan ju lugnt säga att jag var väldigt mycket bättre för några år sedan!

Dyk eller snorkla på något häftigt ställe
Jag vill verkligen ta dykarcert någon gång, men än så länge har jag fått nöja mig med att snorkla. De två bästa ställena jag snorklat på var när vi var på Gili där vi såg enorma havssköldpaddor, men också när vi var i Egypten och snorklade i Röda havet. Såå mycket fint, och jag kunde ligga i timmar och bara titta på allt som rörde sig.
I Röda havet 2009

Res någonstans ensam
Ensam har jag aldrig rest. Jag har alltid haft någon jag kände med mig. Det ensammaste jag har rest var när jag åkte på språkresa, 14 år gammal, första gången utan föräldrar. Men då hade jag min bästa kompis och hennes äldre syster med mig, så jag tycker nog inte att jag reste ensam. I övrigt har jag alltid rest med föräldrar eller pojkvänner/sambos. Jag vet inte om jag någonsin har varit så modig att jag hade vågat resa själv, även om jag faktiskt funderade på det ett tag. Men nu lär ju inte det någonsin hända, jag kan inte se en situation där jag faktiskt hade rest utan Fredrik. Så denna kommer jag nog aldrig att klara av.

Lär dig ett nytt språk
Räknas egentligen engelska? Det är ju inte mitt modersmål, och jag fick ju lära mig det i skolan. Det står ingenstans att det måste vara ett språk jag lärt mig som vuxen. Så ja, jag räknar det. Men jag ska nog ändå försöka lära mig ett språk till, bara för att.

Sov en natt under stjärnorna
När jag var liten så sov vi ofta i tält. Speciellt jag och Emma var galna i det. Men frågan är om vi någonsin spenderade en hel natt där ute eller vi faktiskt gick in och la oss under natten varje gång. Jag har en vag känsla av att jag har vaknat upp i ett tält, så jag har säkert gjort det, men jag kan inte komma ihåg det helt. Och räknas det som under stjärnorna när man sover i ett tält? Jag kanske får försöka hitta tillfälle i sommar att sova utomhus, utan tält, för att detta faktiskt ska vara verkligen avklarat.

Få en överraskningsfödelsedagsfest
Denna punkten kanske var dum att ha med, eftersom jag inte kan styra detta själv. Men eftersom det var på flera av listorna jag hittade så fick jag ta med den ändå. Så huruvida denna någosin kommer att bli uppfylld har jag ingen som helst aning om.

Lyxa till det med en dyr handväska eller ett par dyra drömskor (eller annat valfritt plagg)
När jag tänker dyrt här så tänker jag typ Christian Louboutin (ja, ett par CL skor är lätt dröm!), men visst har jag några saker som är av det dyrare slaget. Men om jag skulle räkna det som lyx - nej. Så, ett välbetalt jobb hade suttit fint nu så jag kan checka av detta!

Sök ditt drömjobb
Detta har jag inte gjort, av den enkla anledningen att jag inte vet vad mitt drömjobb är. Samtidigt så har jag sökt en del skådisjobb och att jobba med det är ju min dröm. Men de jobb jag sökt har inte varit DRÖMjobbet utan bara jobb i drömbranschen. Så nej, detta har jag ännu inte gjort!

Gör en roadtrip från ena sidan av landet till andra (valfritt land)
Detta är en stor dröm jag har, att roadtrippa genom ett helt land. Det finns flera länder jag vill köra runt i (bland annat Skottland som jag är väldigt sugen på för tillfället), men den största drömmen är såklart att köra kust till kust i USA och att köra i stora delar av Australien.

Gå på ett stort sportevent
Det får jag nog säga att jag har gjort. VM-finalen i handboll 2011 gick i Malmö, och självklart ville vi inte missa det. Först såg vi bronsmatchen där Sverige tyvärr förlorade mot Spanien med en boll inför en publik på drygt 12 000 personer. Sen var det dags för finalmatchen mellan Frankrike och Danmark, en match som slutade 37-35 i Frankrikes favör efter förlängning.

Gå vilse i ett främmande land
Jag vet inte om jag kan räkna det som att jag varit vilse i ett främmande land, men när vi bilade i USA 2010 så var ett av stoppen Las Vegas. Jag och Fredrik skulle bo på ett hotell, och Kenan skulle bo på ett annat. Kenans hotell stod på Fredriks kreditkort, så han fick gå in med honom och jag skulle vänta i bilen. Jag satt kvar i bilen, men de som parkerar bilar blev inte glada för jag var i vägen. Fredrik kom ut och sa att det skulle ta en stund, så jag sa att jag kör och parkerar och kommer tillbaka. Där började trubblet. Vi missförstod varandra totalt, så när jag kom tillbaka var Fredrik borta. Jag visste inte hur jag skulle hitta honom, speciellt som jag parkerat en bit bort från hotellet. Jag gick fram och tillbaka några gånger, men ärligt talat, Las Vegas är en stor stad, och chansen att bara hitta honom är en på miljonen. Jag kunde inte leta upp Kenans rum (hur nu det skulle hjälpa) eftersom jag inte visste vilket rum han bodde på eller vad han hette i efternamn. Jag kunde inte köra till vårt hotell och vänta på honom där eftersom jag bara hade en vag aning om vad hotellet hette, och jag hade ingen aning alls var det låg.

Jag frågade på några ställen efter det jag visste, Hollywood Towers, men ingen hade hört talats om det. Till slut körde jag tillbaka till Kenans hotell och frågade en som jobbade med att parkera bilar där. Han hade inte hört det, men en taxichafför han frågade sa att det kunde vara Westgate. Jag körde dit, och gissa vem som stod där, orolig som tusan och ringde runt allt och alla ställen han kunde tänka sig. Fredrik. Tydligen hade han pratat med hela vårt hotell och säkerhetsvakterna på Kenans hotell höll utkik efter mig. Jag var så sjukt glad när jag äntligen såg honom! Det låter kanske inte mycket, men det var under lång tid vi var ifrån varandra, och vi var båda panikslagna. Vi har inget sätt att få tag i varandra alls, och eftersom vi inte hade färdigt rum att träffas på så var det inte det lättaste.

Jag vet inte om jag riktigt räknar detta som att vara vilse, men det är det närmsta jag kommit, och jag tror ändå det är godtagbart.
Vet ni hur många hotell det finns i denna staden?! 355 stycken! Japp, jag googlade. Inte lätt att hitta rätt med så många hotell.

Lägg ner all teknik (telefon, dator, ipad) under en hel dag - eller en hel vecka
Haha, detta har jag aldrig gjort! Det blir ett mål i sommar. Någon som har en stuga att låna ut som jag kan sitta i under en vecka och bara läsa och promenera? Jag tror jag hade älskat det!

Gå på universitetet
Check! Det är inte avklarat än, men det är påbörjat, och det räknas!

Avlossa ett skjutvapen
Detta har jag aldrig gjort. Jag hade chansen när vi var i USA, men tyvärr så var jag helt för sjuk för att kunna vara med när Fredrk och Kenan gjorde det, så jag låg kvar i bilen och gnällde/sov medan de var på skjutbanan.

Skriv en bok
En hel bok har jag inte skrivit, men en del noveller har det nog blivit. Och en bok ska det nog bli inom några år till slut. Men att det skulle hända innan jag blir 30 är högst osannolikt. Kanske om jag får låna den där stugan och en skrivmaskin!

Lär dig något totalt onödigt
Jag kan massor av onödiga saker. Två saker som jag kommer på på rak arm är hur många låttexter som helst, och hur många reklamjinglar som helst. Sjukt onödigt kunnande, men fastnar gör det!

Besök ett främmande land
Detta har jag gjort. Om jag räknar i kronologisk ordning så blir det som följer: Spanien (1997), Malta (2000), Bulgarien (2002), Turkiet (2006), Egypten (2009), USA (2010), Bali & Malaysia (2012) och Österrike & Tyskland (2014). Jag tror inte det är fler länder, men jag har ganska så dåligt minne, så jag kan ha missat något.
Från Spanien 1997

Gå på en konsert (pluspoäng om det är favoritbandet/artisten)
På min födelsedag, den 22 juli, 2013 spelade Rihanna på Globen i Stockholm. Några dagar innan överraskade Fredrik mig med biljetter och en resa upp. Vi hade verkligen ett par riktigt härliga dagar i Stockholm innan det var dags för en riktigt bra konsert! Såå nöjda vi var! Självklart var vi lite nojiga innan, speciellt eftersom vi hört om inställda konserter eller riktigt dåligt gjorda konserter, men hon levererade verkligen den kvällen och det var definitivt en riktigt lyckad födelsedag för mig! Dessutom är Rihanna en av mina favoriter, därför räknar jag pluspoäng här!

Rihanna 2013

Stanna uppe en hel natt
Avklarat många gånger om! Jag har en tendens att vända på dygnet, och när det blir för illa så dygnar jag och lägger mig tidigt på kvällen efter att ha varit uppe hela natten. På så vis kommer jag i fas igen.

Bli förälskad
Definitivt avklarad! Jag blir fortfarande förälskad om och om igen i min fina man!

Fredrik och jag i Österrike 2014

Köp ett hem
Första gången jag köpte mitt hem var i februari 2010 en mysig tvåa precis vid Folkets Park i Malmö. Bara tio månader senare, i december, köpte jag och Fredrik lägenhet i Karlskrona (okej, den stod i hans namn och jag hade min lägenhet kvar, men vi bodde där båda två på heltid. Min lägenhet var mer helglägenhet), precis vid idrottshallen på Trossö. Nästa lägenhet var den lägenheten vi bor i nu. Den köptes i maj 2013 och midsommarafton samma år flyttade vi in. Det innebär att vi nu i juni bott här i tre år! Det är helt galet var tiden går! Det är lika lång tid som vi totalt bodde i Karlskrona. Så sjukt det är att tiden går så fort.

Renovering i min första egna lägenhet!

Åk till New York över nyår
Detta vill jag verkligen uppleva. Dock lär jag inte hinna det innan jag fyller 30 direkt, haha!

Släktforska
Jag har släktforskat ganska mycket och kommit tillbaka någonstans på 1700-talet. Jag tänker börja igen och vara ännu mer noggrann, när jag gjorde det sist så tittade jag bara på vem de var och hur de dog typ. Nu vill jag hitta all information om mina förfäder och skriva in i en fin bok att skicka neråt i släkten i framtiden.

Skaffa en tatuering
Det stämmer, jag har faktiskt ingen tatuering. Jag har dock flera idéer som jag skulle vilja göra, och som jag kommer att göra när det är rätt tid. Men jag är ju så sjukt nojig när det gäller allt, så efter larmet om att färgerna var cancerframkallande för några år sedan så nojar jag för det såklart. Vissa saker vet man när det gäller mig, och en sak är att kan det gå fel så går det fel, haha.

Läs en klassiker
Jag har läst ett par klassiker, som exempelvis Dödssynden (To Kill a Mockingbird) av Harper Lee, 1984 av George Orwell och Flugornas Herre (Lord of the Flies) av Wiliam Goulding. Alla dessa tre tror jag klassas som klassiker. Dessutom har jag läst en massa Shakespeare som visserligen inte är romaner utan pjäser, men klassiska kan man nog allt kalla dem. Men ett par till ska jag nog hinna innan dagen 30. Jag funderar på Wuthering Heights, Pride and Prejudice , The Great Gatsby och/eller Sense and Sensibility. Har ni några tips på klassiker jag absolut inte får missa?

Se en klassisk film
Jag är fantastiskt dålig på att se klassiska filmer. Så i sommar ska jag försöka klämma in några under regniga dagar. Jag funderar på typ Casablanca och Trollkarlen från Oz, men jag tar gärna emot tips här också på riktigt bra klassiska filmer!

Skapa en familjetradition
Denna får jag nog ha lite mer tid på mig för. Jag ska dock göra mitt bästa och hoppas på att starta en familjetradition under de närmsta åren.

Förlåt någon
Nu syftar inte detta på småsaker. Jag syftar med detta på stora saker, saker som kanske är svårt att förlåta. Detta har jag gjort. Jag har förlåtit, men bara för att man har förlåtit innebär inte det alltid att det är glömt eller att saker kan gå tillbaka till som de var innan. Så är livet, men att gå och hålla på att vara sur eller arg på folk är inget jag vill syssla med. Därför har jag förlåtit, men jag har också valt att vissa människor inte längre finns i mitt liv. Jag är inte arg eller sur på dem, och jag har förlåtit dem, men jag känner inte behov av att känna dem längre, inget behov av att göra plats för dem i mitt liv.

Har ni någon lista med saker ni ska göra innan en viss tid i ert liv? Vad står det på er lista? Eller vad tycker ni jag har missat på min?
Allmänt, Bilder, Födelsedagar | Bali 2012, Egypten 2009, Rihanna 2013, USA 2010 | |